Jelenlegi hely

Házi feladat, vagy…?

A házi feladat egyike a családon belüli feszültségforrásoknak, hiszen az iskolából nem ritkán hat vagy hét tanóra után hazaérkező gyerek nem szívesen áll neki, miközben a szülőnek – aki persze sokszor maximálisan együtt érez a gyerekével – az a feladata, hogy rávegye a tanulásra.

A házi feladat persze nem csak magyar sajátosság, noha vannak szerencsés gyermekek, például a finnek, akiknél ez jóval kisebb hangsúlyt kap, és a gyerekek hozzáállása is hasonló a világon mindenhol. Nem meglepő módon, tesszük gyorsan hozzá.

Miként egy amerikai (ex-)tanár írja, pedagógusi karrierje során néha elég sok házit adott fel az ötödikes-hatodikos gyerekeknek, akik persze gyakran tiltakoztak ellene. Nem úgy a szülők, akik a tanárral együtt attól tartottak, hogy házi feladat híján a gyerek lemarad a többiektől.

Amiben persze van valami, de érdemes lenne megfontolni – írja az amerikai tanár –, hogy csak felső tagozattól adjanak fel házit. Annál inkább, mert kutatások is megerősítették, hogy alsó tagozatban nem tesz jót a plusz délutáni tanulás.

Az egyik ilyen kutatás vezetője, Harris Cooper több évtizede tanulmányozza a házi feladatok hatásait és arra jutott, hogy az alsós gyerekeknél semmi bizonyíték nincs arra, hogy a házi bármilyen módon segítené az iskolai előmenetelt.

Arról nem beszélve, hogy az otthoni tanulás olyan tevékenységektől veszi el az időt, melyek sokkal jobban fejlesztik a gyerekek bizonyos képességeit, segítik szociális készségek elsajátítását – általában véve segítenek nekik boldogabb, kiegyensúlyozottabb felnőtté válni.

Lássunk tehát öt tippet arra, mi mást csinálhatnának a gyerekek a házi feladat helyett (vagy mellette, ha már egyszer a házi adott)!

1. Beszélgessenek a szülőkkel

A házi feladat elvégzése gyakori feszültségforrás szülő és gyerek között, ami negatívan hathat a kapcsolatukra is. Ahelyett tehát, hogy a munkából fáradtan hazatért szülők nyaggatnák az iskolából fáradtan hazatért gyerekeket, sokkal hasznosabb lenne, ha a családok le tudnának ülni beszélgetni. A beszélgetés a legjobb módszer arra, hogy a gyerekek tanuljanak az őket körülvevő világról.

2. Aludjanak

Az amerikai Országos Alvásalapítvány becslése szerint a gyerekek 25-30 százaléka nem alszik eleget, aminek komoly következményei lehetnek, például a gyenge koncentrálóképesség, viselkedési zavarok, tanulási nehézségek, elhízás és még sorolhatnánk. Akár egy kis (20 percnyi) plusz alvásnak is pozitív hatásai lehetnek a gyerekek jegyeire.

3. Olvassanak

A magunk részéről lelkes hívei vagyunk az olvasásnak, hisszük, hogy a sokat olvasó gyerek jobban teljesít az iskolában. Márpedig az olvasás szeretetét kis korban kell megalapozni, a házi feladat ettől is elveheti az időt.

4. "Kockázatos" játékok

Természetesen nem olyan dolgokról van szó, melyek komolyan veszélyeztethetik a gyerek testi épségét, hanem például a fára mászásról. A gyereknek meg kell ismernie a saját korlátait, tisztába kell jönnie saját képességeivel, és meg kell tanulnia, mennyi a még megfelelő mértékű kockázat.

5. Segítsenek otthon

Akár a vacsora elkészítésébe, a saját szobájuk rendben tartásába is besegíthetnek a gyerekek, annál is inkább, mert egy, a Minnesotai Egyetemen végzett kutatás szerint ez a későbbi sikerek egyik alapja. Ezzel ugyanis a gyerekek felelősségvállalást, empátiát tanulnak, miközben azt is elsajátítják, miként vigyázzanak magukra és a környezetükre.

Forrás: csalad.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére