Jelenlegi hely

Iskolasokk 3. rész - Kompetencia, öröm, ösztönzés

Az első rész arról szólt, miért lesz "problémás a gyerek, a második cikkben már a képesség tevés művészetéről esett szó, végül a kompetenciát mutatjuk be.

„Meg tudom csinálni, képes vagyok …” - kompetencia

A bármilyen értelemben áldozattá vált gyermekek az iskolában a legtöbb területen elvesztették ezt a legfontosabb élményt: a kompetencia élményét. Pedig az élet más területein megoldják a nehéz helyzeteiket, igaz, nem az általunk preferált módokon. Kettős hatás alatt élnek: ott a veszteség élménye az iskolában, ugyanakkor bizonyos túlélési képességeik kifejlődtek. Képesek boldogulni a saját világukban.

Mit tehetünk, hogy helyreálljon a gyerekben az igazi kompetencia élmény?

Nem várható el attól a gyermektől, aki erőszakos környezetben él, hogy azonnal lemondjon arról a képességéről, amiben jó- azaz az erőszakosságról, a fizikai agresszióról, az erő fitogtatásáról. Ha először csak erre számíthatunk erőforrásként, akkor erre kell építenünk.

Minden iskolai tevékenység esetén szükség van a fizikai erőre is. Cipekedni kell, havat lapátolni, kertet ápolni, osztályt dekorálni. Megnyerhetjük őket ezekkel a munkákkal, ha megfelelő visszajelzést kap, ha ugyanúgy reagálunk rá, mintha szorgalmi feladatot végzett volna töri órán. Apró lépésekben juthatunk csak előre, könnyű feladatok, kicsi szerepek, közös programokon való részvétel.

Minden elmozdulást a szembe szegülő, vagy passzív gyermek viselkedésében értékelni kell. Érezze, hogy fontos a közösség számára, és neki pedig meg kell kötnie a kompromisszumokat. Ha pedagógusként az osztályodban vannak nehéz fiúk, vagy lányok, te is segíthetsz nekik. A jó szó, az érintés, egy apró jel nem kerül semmibe. Ugyanakkor, aki kapja ezeket a gesztusokat, biztosan érez majd valami melegséget a szíve táján.

„Szorongás nélküli állapot…”- öröm

Mi felnőttek gyakran elfelejtünk örülni, de hogy a gyerekekből is kivesszen ez a felszabadító érzés, az tarthatatlan. A nagy boldogságkereső világunkban megfeledkezünk az olyan érzésekről, mint az elégedettség, önfeledtség, játékosság. A sok-sok hétköznap apró örömei, csodái mellett pedig simán elmegyünk. Mi marad akkor bennünk? Sok-sok szorongás, bizonytalanság.

Mit tehetünk a mindennapi szorongásaink ellen?

Nagyon egyszerű megoldás a játék. A játék az önmagáért való öröm átéléséért végzett tevékenység. Az iskolai játék sajnos az idő előre haladtával eltűnik a gyermekek életéből. A felső tagozaton unalmas órákon szenved sok tini. Nem véletlen, hogy itt okoznak a legtöbb gondot a problémás gyerekek. Miért gondoljuk, hogy ők már nem szeretnek játszani, miért gondoljuk, hogy komoly „tudományt” kell a fejükbe tömködni?!

Nagyon nagy jelentősége lehet a szorongások oldásában a kisállat tartásának, illetve az állatokkal végzett terápiás foglalkozásoknak is. Semmi sem pótolhatja azt a feltétel nélküli szeretetet, azt az elfogadó biztonságot, amit az állat jelenléte képes megadni. Ugyanakkor a felelősség, a kontroll és a kompetencia élményét is naponta átélheti az állat gondozása során.

Tanácsolhatjuk tehát, hogy a gyereknek legyen aranyhala, hörcsöge, vagy kutyája. Akár az osztályban is lehet ilyen közös állat, több felelőssel.

Miért is tanul valaki?

A képessé tevés művészete valóban olyan felnőtt segítőknek sikerül csak, akik szakmájuk mesterei. Tudatosan elkötelezettek, és ismerik a „bátorítás technikáját”, és bizalmat ébresztenek a nehezen kezelhető gyermekekben.

Ne azt mondjuk: Ügyes vagy! hanem inkább ezt: Ezt ügyesen csináltad! A bátorítás lényege, hogy sosem a személyt, hanem a tetteit értékeljük. Ha még azt is hozzátesszük, hogy: Büszke vagyok rád! vagy Büszke lehetsz magadra!- erősítjük benne azt a kötődést, amelyet már korai gyermekkorban elvesztett.

Szerző: B.É.

Forrás: 

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ingerlékeny, türelmetlen, túl van pörögve? És tessék mondani, hogy aludt?

Ingerlékeny, türelmetlen, túl van pörögve? És tessék mondani, hogy aludt?

Egyre több ismerősöm említi, hogy nem alszik jól, fáradt, türelmetlenebb, rosszabbul koncentrál, nem halad olyan gyorsan a napi feladatokkal. Ijesztőbb, hogy tinédzser gyerekeim ugyanezzel küzdenek időnként.
Az internetfüggő agy - mit tehet a szülő?

Az internetfüggő agy - mit tehet a szülő?

A technológia fejlődése minden korban befolyásolta az emberek életvitelét, szokásait. Napjainkban a világháló játszik jelentős szerepet életünkben. El kell ismerni az Internet gazdag információforrás, széleskörű a felhasználhatósága. Azonban egyre több tudományos bizonyíték mutat arra, hogy a túlzott használata a droghoz hasonlóan függőséget alakíthat ki.
A trambulin veszélyesebb, mint a biciklizés, a rollerezés vagy a hintázás? - A gyermektraumatológus válaszol

A trambulin veszélyesebb, mint a biciklizés, a rollerezés vagy a hintázás? - A gyermektraumatológus válaszol

A trambulin közkedvelt szabadtéri eszköz, azonban azt szem előtt kell tartani, hogy nem játék, hanem akrobatikus sportszer. A nem megfelelő használata sok balesetet okozhat.
A barát az, akivel szebb a világ - Idézetek kicsiknek és nagyoknak

A barát az, akivel szebb a világ - Idézetek kicsiknek és nagyoknak

Akár a gyermeki játszótéri barátságokról, akár a felnőttek közötti évtizedes kapcsolatokról van szó, a barátság az egyik legfontosabb kapocs az életünkben. Ezek az idézetek segítenek szavakba önteni azt, amit érzünk – és amit talán nem is tudtunk eddig kimondani.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére